Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Økonomi og ressourcer

Økonomi og ressourcer
Nedenstående beskrivelse af ”Økonomi og ressourcer” er opdelt i to afsnit.


Det første afsnit beskriver ressourcer, der er afsat midler til i det godkendte budget for 2018 og overslagsår. I det andet afsnit redegøres for, hvilke kendte behov, der på nuværende tidspunkt ikke er afsat midler til i budgetterne og hvilke fremtidige behov, der på nuværende tidspunkt vurderes at kunne blive aktuelle inden for en kortere årrække.


Ressourcebehov indeholdt i godkendt budget
Infrastruktur og teknologi.
Med hensyn til status på hardware, software, adgang til trådløst net mv. henvises til afsnittet ”Status” under ”Infrastruktur og teknologi”.
Fra skoleåret 2018 - 2019 vil alle lærere fortsat være udstyret med en bærbar pc. Undervisere i 0. – 6. klasse vil alle få stillet en iPad til rådighed.
Af de nuværende 480 undervisningspc’er på skolerne inddrages 50 % til medfinansiering af den godkendte model. Der vil således fra skoleåret 2018 - 2019 være 240 pc’er til fordeling mellem alle skoler.


Indskoling:
Elever i indskolingen tildeles en personlig iPad. Denne anvendes også til afvikling af nationale test og trivselsmålinger.
Printløsninger:
iPads anvender AirPrint-løsninger, der i den nuværende version endnu ikke fungerer optimalt.
Billede og lyd:
Der er etableret 175 Apple-TV og højttalere på skolerne, der anvendes til fremvisning af lyd og billeder fra iPads. Disse kører trådløst og kan anvendes af elever, der er udstyret med Pads.


Mellemtrin:
Elever på mellemtrinnet tildeles en personlig iPad. Denne anvendes også til afvikling af nationale test og trivselsmålinger.
Printløsninger.
iPads anvender AirPrint-løsninger, der i den nuværende version endnu ikke fungerer optimalt.
Billede og lyd:
Der er etableret 175 Apple-TV og højttalere på skolerne, der anvendes til fremvisning af lyd og billeder fra iPads. Disse kører trådløst og kan anvendes af elever, der er udstyret med iPads.


Udskoling:
Elever i udskolingen tildeles en bærbar pc. Denne anvendes også til afvikling af nationale test, trivselsmålinger, terminsprøver og til skriftlig eksamen.
Det forventes at de bærbare pc’er har en batteritid på 6 timer, denne forventes dog reduceret over tid.
Printløsninger:
Bærbare pc’er kan printe via trådløst net på printere.
Billede og lyd:
Projektorer anvendes til fremvisning af lyd og billede, enten på SmartBoard, white board, lærred e. lign. SmartBoards anvendes i dag kun i begrænset omfang og den tilhørende software opdateres ikke længere. Udskolingselever kan via deres pc koble til projektorer/højttalere til fremvisning af lyd- og billedproduktioner. Nogle lokaler er tillige udstyret med faste pc’er tilkoblet projektorerne.


Ressourcebehov ikke indeholdt i godkendt budget
Indskoling:
Det vurderes, at der på nuværende tidspunkt er behov for opgradering af de nuværende Apple TV løsninger, enten ved udvikling af nuværende produkt eller anskaffelse af alternative produkter til fremvisning af lyd og billede.
Mellemtrin:
Det vurderes, at der på nuværende tidspunkt er behov for opgradering af de nuværende Apple TV løsninger, enten ved udvikling af nuværende produkt eller anskaffelse af alternative produkter til fremvisning af lyd og billede.
Udskoling:
Det forventes, at de bærbare pc’er til eleverne i udskolingen har en batteritid på 6 timer, der dog forventes reduceret over tid. For elever i udskolingen kan dette give udfordringer i forhold til opladning af computeren i løbet af skoledagen. Strammere regler vedr. kabelføring og strømforsyning forventes at kræve investeringer til opladning af pc’er, der ikke længere har tilstrækkeligt batteriniveau til en hel skoledag.


Forventninger til udviklingen de kommende år:
Det forventes, at den teknologiske udvikling, behov for kompetenceudvikling, ændringer i gældende lovgivning m.v. kan medføre ændrede/øgede behov for ressourcetildeling til gennemførelse af de enkelte elementer i it-strategien. De projektorer, der blev installeret samtidig med SmartBoards i perioden 2009 – 2011 (130 sæt), er for størstedelens vedkommende nedslidte og utidssvarende, fx er nutidens pc’er udstyret med andre typer stik.

SmartBoards bliver ikke længere opdateret med tidssvarende software og nedtages ved nedbrud. Der forventes derfor behov for ressourcer til indkøb og opsætning af projektor, lærred/whiteboards og højttalere, enten fastmonterede eller via mobile rulleborde med projektorer og højttalere.


Herudover forventes behov for udbygning/udvikling af de nuværende muligheder for såvel fremvisning af produktioner i lyd og billede som tilgængelige og ukomplicerede muligheder for print fra forskellige devices.


Et mindre antal skoler har allerede i dag anskaffet robotter til brug for elevers undervisning i hjemmet. Enkelte skoler har indkøbt 3D-printere og det vurderes, at der i de kommende år vil være behov for yderligere investeringer i både kendte og nye teknologiske løsninger (lasercuttere, robotteknologi o.a.)